בקרוב – השאלה לא תהיה “מה המחיר שלך, אלא אם יש לך את המוצר על המדף” (בעולם ה- CCTV)

  • securiTech
  • פוסטים
  • בקרוב – השאלה לא תהיה “מה המחיר שלך, אלא אם יש לך את המוצר על המדף” (בעולם ה- CCTV)

בקרוב – השאלה לא תהיה "מה המחיר שלך, אלא אם יש לך את המוצר על המדף" (בעולם ה- CCTV)

תופעה חדשה ומאתגרת מאוד בענף מצלמות האבטחה (CCTV):

 בחודשיים האחרונים מחירי השוק של מצלמות האבטחה מתעדכנים מדי שבוע . ההתייקרות הריאלית מאז עומדת כעת (יולי 2021) על סדר גודל של 70%.

מה הבעיה?

הצפי הוא שעליית מחירים תימשך לפחות במשך השנה וחצי הקרובות. מעבר לזה, גם כשהמחיר עולה, כבר עכשיו קיים קושי רב להשיג בעולם את הפריט המבוקש, והצפי הוא שיהיה עוד יותר קשה להשגה במשך התקופה של לפחות שנה וחצי הקרובות.

הבעיה היא עולמית והיא התרחשה בעקבות הכניסה של יצרנים בעיקר במזרח הרחוק, בתחילת מארס 2020, לסגרים שנכפו עם התפשטות מגיפת הקורונה ואשר הובילו לסגירת מפעלים. כשהם חזרו לפעול לאחר כחודשיים הם התקשו להדביק את הפער שנוצר וכך התרחש פער מתמשך בייצור של כשלושה חודשי ייצור.

הפער העיקרי הוא חוסר צ’יפים (Chip) בעולם ובעיקר חוסר ייצור בסין של המוצרים. הבעיה רווחת מאוד בענף האלקטרוניקה שמבוססת על צ’יפים. יצרני הצ’יפים טוענים מפורשות ש”מחירי הצ’יפים – למרבה הצער – מתייקרים בוודאות”, כפי שהסביר למשל Michael Hurlston מנכ”ל Synaptics, חברה שמוכרת ליצרנים של מוצרי צריכה אלקטרוניים מעגלים משולבים לבקרה על מסכי תצוגה. הבעיה מחריפה לנוכח זאת שתעשיית יצור הצ’יפים איננה מתקדמת מבחינת תשתית הייצור כמו תעשיית המוליכים למחצה (semiconductor). על פי מומחים בתחום היא מצויה בפיגור של מספר דורות מאחור, ולכן היא מתקשה לעמוד ברמת הביקוש הגבוהה לצ’יפים (1).

 מנכ”ל OMDIA, פול גאגנון (Paul Gagnon) שהוא מומחה בתעשיית מוצרי הצריכה האלקטרוניים טוען ש”כל מוצר שיש בו מסך יושפע מעליית המחירים הזו” (2). יתר על כן, מומחים טוענים שבעולם הרחב צפוי “בום” של ביקוש למצלמות אבטחה לאחר שתושג יציבות בהתפשטות מגיפת הקורונה. הביקוש הגדול צפוי להיות בקרב מוסדות ממשל, בתי חולים ומרפאות, ענפי הבנייה, הייצור, בנקאות וביטוח. בנוסף צפוי “בום” של ביקוש למוצרי וידאו (video surveillance) לצורך פיקוח על הגבולות, נמלים, מבני תעשייה, מוסדות חינוך, מקומות ציבוריים, מבנים ציבוריים וכדומה.

כתוצאה מכך המותגים הבינלאומיים נקלעו למחסור במלאים, בעיקר לנוכח עלייה בביקוש למוצרי ה- CCTV לסוגיהם השונים (3).

בעיית המחסור במלאים משתקפת גם בענף הטלוויזיות בו מחירי הפנלים זינקו כלפי מעלה בסדרי גודל גדולים מאוד מינואר 2020 ועד ינואר 2021 (כפי שמוצג בגרף) והצפי הוא שעליית המחירים תימשך יחד עם החוסר במוצרים (4).

מחירי פנלים LCD TV בתקופה ינואר 2020 – ינואר 2021

(אחוז ההתייקרות החודשית)

בצד חוסר היכולת לעמוד בקצב הביקוש הגדול של הצ’יפים קיים חוסר בברזל. מכולות רבות ששונעו אל שווקי היעד שלהם לא הוחזרו לסין במהלך הקורונה. חוסר הברזל גורם למחסור במכולות ובסין לא יוצרו מספיק מכולות חדשות במקום החסרות – כל זה מייקר את עלות המשלוח.

יתר על כן, משבר הקורונה יצר ביקושים עצומים ברחבי העולם וגם בישראל למוצרי חשמל ביתיים. הקורונה הביאה לשינוי בהתנהגות צרכנים שהחלו לצרוך באופן אינטנסיבי מוצרים חשמליים ביתיים כמו מיקסרים, מצלמות אינטרנט, מסכים ולפטופים. על המוצרים האלה המשלחים גבו מחירי שילוח יקרים יותר כי הצרכנים היו מוכנים לספוג את ההתייקרויות. הבעיה היא שהשילוח של מוצרי החשמל הביתיים “תפס” חלק מנפחי ההובלה הפנויים והותיר מקום פנוי קטן יותר למוצרים אחרים.

חוסר היציבות בתחום השילוח מורגש היטב מאז תחילת מגיפת הקורונה. כתוצאה מכך עולם השילוח האווירי והימי נמצא בטלטלה וזה גורם לשיבושים כבדים בכל שרשרת האספקה. השיבושים האלה מובילים לעלייה דרמטית במחירי השילוח, לעיכובים בזמני האספקה, לביטול חוזי שילוח וליצירת אי וודאות באשר למימוש הסכמים בין חברות השילוח ללקוחות.

כל זה יצר וממשיך ליצור מחסור עולמי באספקת המוצרים. ועם זאת הביקוש מאוד עולה על ההיצע. אין ספק שבכלכלת שוק חופשי המחיר מושפע מביקוש והיצע. המשמעות היא שצפויות עוד עליות מחירים, בצד ביקושים שלא מפסיקים לגדול. הפער בין הביקוש להיצע יימשך ולכן צפויים גם עליית מחירים וגם חוסר במוצרים (5).

המסקנה

מי שעוסק בהתקנות כדאי שישקול להגדיל כעת את המלאי כי בסופו של דבר זה יהיה זול יותר*.

מי שיש לו פרויקט גדול כדאי שישקול להקדים את הביצוע שלו כי לא רק שהמחיר יהיה זול יותר כעת, אלא שקיימת אפשרות סבירה שתוך זמן לא רב לא ניתן יהיה לבצע את הפרויקט שלו*.

* כמובן שכל מקרה עומד בפני עצמו והוא תלוי נסיבות וגורמים רבים נוספים. לכן אין לראות באמור המלצה או ייעוץ עסקי.

גדי בר און, מנכ”ל מגזין securiTech

גדי בר און

הדפס
אימייל
לינקדאין
טלגרם
וואטסאפ
פייסבוק

תגובות

This element is currently hidden.

מאמרים נוספים